تابلو برق چیلر

یکی از اجزای مهم انواع چیلرهای تراکمی و جذبی، تابلو برق آن میباشد. تابلو برق چیلر وظیفه کنترل و فرمان چیلر تراکمی را بر عهده دارد. در تعمیر چیلر و عیب یابی چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی باید دانش لازم جهت بررسی تجهیزات تابلو برق و نقشه خوانی آن را داشته باشیم لذا در این مقابله بررسی انواع تابلو برق ها و تجهیزات آن می پردازیم.

پستهای برق از نظر ولتاژ به شکل زیر دسته بندی می شوند:

.۱ سیستمهای فشار ضعیف: کمتر از LV(Low Voltage) 1000v

.۲ سیستمهای فشار متوسط: بین ۱۰۰۰V ~ 63KV MV(Medium Voltage)

.۳ سیستمهای فشار قوی: بین ۶۳KV~ 230KV HV(High Voltage)

.۴ سیستمهای فوق فشار قوی: بالاتر از ۲۳۰KV EHV(Extra High Voltage

 

وظایف تابلو برق چیلر

در ادامه وظایف اصلی تابلو برق چیلر را بررسی می کنیم:

توزیع نیروی برق و تغذیه مصرف کننده ها

در یک مجموعه صنعتی یا مسکونی، معمولا یک یا چند ورودی برق وجود دارد که می تواند تعداد زیادی مصرف کننده را تغذیه نماید. برق ورودی را بوسیله تابلو برق بین تمامی مصرف کننده ها پخش و توزیع میکنیم.

Incoming: تغذیه کننده اصلی و ورودی تابلو برق محسوب می شود.

Busbar: رابط بین ورودی و مصرف کننده که نقش توزیع و تقسیم کننده جریان برق را بر عهده دارد. (مانند شینه مسی و ترمینالها)

load: به مقدار جریان مصرفی و خروجی یک سیستم اطلاق می شود.

 

حفاظت از مصرف کننده و ایمنی کاربران

مهمترین نقش تابلو برق حفاظت است. حفاظت از جان انسان در مقابل خطر آتش سوزی، حفاظت از مصرف کننده ها در مقابل کم و زیاد بودن ولتاژ، باراضافه، اتصال کوتاه و هرگونه عامل که چه از نظر الکتریکی و چه از نظر مکانیکی بخواهد به مصرف کننده صدمه بزند. در مدارات برای اینکه مقدار جریان خروجی سیستم بیشتر از ورودی اعمال نشود و نیز هر خط خروجی بیش از حد مجاز جریان مصرف نکند، در داخل تابلوهای برق از فیوزها و کلیدهای محافظ استفاده می کنند که اصولا آنها نسبت به مقدار جریان عبوری بیش از حد مجاز در مدار واکنش نشان داده و قطع می شوند. در این خصوص ما ابتدا باید بدانیم که هر مصرف کننده به چه تجهیزات حفاظتی نیاز دارد و هر یک از این تجهیزات چه خاصیتی دارند. هیچ گاه و در هیچ شرایطی نباید یک مصرف کننده بسوزد یا صدمه ببیند. در خصوص مطلب بالا دو نکته مهم وجود دارد:

اول: اینکه یک سری عوامل مکانیکی وجود دارند که می توانند باعث صدمه رساندن به تجهیزات شوند این عوامل به دلایل مختلف ایجاد می شوند و ربطی به بخش الکتریکال ندارد، ولی می توانند به کمک تمهیداتی که در مدارات الکتریکی انجام می شوند، حفاظت شوند. (مانند خرابی گیربکس یک دستگاه که باعث می شود موتور بار اضافه تحمل کند و بسوزد)

دوم: آیا هزینه ی مورد نیاز برای تامین لوازم حفاظتی مقرون به صرف است یا خیر؟ مثلا برای راه اندازی موتور می توان از درایوهای کنترل دور موتور استفاده نمود زیرا مزایای بسیاری دارند. (مانند حفاظت موتور در مقابل دو فاز شدن، حفاظت در مقابل اضافه بار، کنترل سرعت موتور، استارت موتور بدون جریان اولیه، قابلیت کنترل و فرمان پذیری و …) اما به این دلیل که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشند استفاده آن در هر مداری انجام نمیپذیرد. بنابراین در هر پروژه ای باید نسبت به کارایی، حساسیت و هزینه آن لوازم حفاظتی را انتخاب نمود.




می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: